Tuesday, 15 November 2016

Pengenalan e-Dagang

1.0    Pengenalan e-Dagang

            Elektronik Dagang atau juga dikenal sebagai e-Dagang atau eDagang merupakan satu kemudahan perdagangan atau perniagaan sesuatu produk atau servis dengan menggunakan kaedah jaringan komputer seperti internet atau jaringan sosial dalam talian.  Secara ringkas, boleh juga dikatakan ia satu platform bagi seseorang peniaga untuk melakukan  aktiviti jual beli dalam talian, tidak kiralah dalam memasarkan produk atau servisnya.

          Menurut Wikipedia, Perdagangan elektronik atau e-dagang (Bahasa Inggerisnya disebut sebagai E-commerce) merujuk kepada perniagaan atau perdagangan yang menggunakan peralatan dan infrastruktur teknologi komunikasi dan maklumat sebagai medium untuk tujuan komunikasi dan juga transaksi. Melalui konsep e-dagang ini, masa kerja dan urusniaga menjadi lebih fleksibel, peniaga boleh memiliki pertubuhan/pejabat maya atau hanya beroperasi di rumah, pasaran perniagaannya adalah lebih meluas iaitu serata dunia dan ia berjalan 24 jam tanpa henti.

Sejarah kemunculan internet bermula pada era 60-an dan e-dagang juga berkembang sejak itu, pada tahun 1969. Internet lahir pada tahun 1969 di Amerika iaitu kelompok peneliti berhubungan dengan empat komputer di UCLA, Stanford Research Institut, Universiti Utah dan Universiti California di Santa Barbara. Mereka telah mencipta sebuah jaringan untuk berkomunikasi di antara satu sama lain yang di kenali istilah ARPAnet (Advanced Research Project Agency) yang mana merupakan salah satu bahagian keamanan Negara Amerika Syarikat.

Selepas tiga tahun, lebih dari lima puluh universiti telah berhubung bersama-sama dalam jaringan (network), dan jaringan komputer yang lain mulai muncul di sekitar negara masing-masing dan dunia. Seiring dengan perkembangan ARPAnet, yang diikuti pula dengan kerjasama jaringan antara kaum pendidik, dan eksperimen NASA mengenai jaringan komputer, jaringan ini mulai berhubung antara satu sama lain, dan selepas itu muncul internet.

Dalam konteks perniagaan, internet membawa impak transformasi yang menciptakan paradigma baru dalam dunia perniagaan yang dikenali sebagai “Digital Marketing”. Awal tahun 1990-an, perniagaan di internet mula berkembang pesat mencapai jutaan pelanggan, maka muncul pula istilah baru “Electronic Commerce” atau lebih dikenali E-commerce. E-dagang merupakan sebuah sistem perniagaan yang menggunakan kemudahan teknologi maklumat terutamanya telekomunikasi canggih.

Selain itu, kaedah perdagangan dalam bentuk dalam talian ternyata amat murah dan mudah dibandingkan dengan kaedah perdagangan yang dibuat secara konvensional dan sekaligus mengurangkan keperluan kepada pengaliran wang tunai dan masa pembeli.     Perdagangan elektronik moden biasanya menggunakan World Wide Web (www) untuk sekurang-kurangnya satu bahagian kitaran hidup transaksi walaupun ia juga boleh menggunakan teknologi lain seperti e-mel.

Skop e-dagang ini meliputi pelbagai pihak antaranya penjual, pelanggan, pembeli, orang awam dan juga organisasi. perkembangan e-dagang ini bermula daripada internet. Hal ini membuktikan penggunaan internet merevolusikan aktiviti perdagangan menjadi aktiviti terpenting dalam mengutamakan perkembangan ekonomi yang pesat dan maju. Kewujudan e-dagang juga berupaya melicinkan perjalanan aktiviti perniagaan dan transaksi kewangan tidak mengira had dan sempadan. Segala perhubungan dan penyebaran informasi perdagangan mencorakkan titik penting dalam pengusaha mengembangkan dan memperluaskan penggunaan e-dagang secara global.

E-dagang dibahagikan kepada dua jenis utama iaitu di antara perniagaan dan perniagaan dan yang keduanya di antara perniagaan dan pengguna. Jenis e-dagang yang pertama iaitu di antara perniagaan dan perniagaan melibatkan transaksi di antara dua atau lebih perniagaan atau syarikat di mana seringkali satu pihak merupakan syarikat pembekal kepada satu pihak yang lain. Contohnya, pengeluar pakaian sekolah berinteraksi dengan pasaraya seperti AEON atau Tesco dalam proses memesan, menghantar dan membayar pesanan pakaian tersebut. Jenis e-dagang seperti ini adalah proses/aktiviti seharian yang dijalankan oleh pasaraya-pasaraya besar khususnya bagi memenuhi permintaan pelanggan dan pengguna. Yang membezakannya mungkin dari segi platform dan laman web yang digunakan untuk mengacara e-dagang tersebut.

Jenis e-dagang yang kedua pula iaitu di antara perniagaan dengan pengguna pula melibatkan transaksi di antara penjual akhir sesuatu produk itu misalnya sebuah pasaraya yang menjual pakaian kepada pengguna terakhir ialah orang ramai yang memesan dan memilih untuk membeli pakaian itu melalui sistem e-dagang. Kebanyakan pasaraya sudah mula mengorak langkah mewujudkan sistem perniagaan atas talian ini bagi memudahkan pelanggan membeli belah tanpa perlu menuju ke premis perniagaan.

Dari segi besarnya sesebuah transaksi itu, makanya jenis e-dagang yang pertama memainkan peranan cukup penting dan paling banyak digunakan di Malaysia. E-dagang jenis ini paling banyak manfaat kepada sesebuah syarikat kerana melibatkan jumlah pesanan dan keuntungan yang besar. Namun, ini mungkin berubah seiring dengan perkembangan internet dan jaringan sosial yang semakin berkembang saban tahun. Masyarakat kini lebih memilih untuk menggunakan jaringan e-dagang yang kedua kerana lebih memudahkan, menjimatkan masa dan tidak memerlukan banyak pergerakan. Contohnya seperti membeli belah online di Lazada, Zalora dan rangkaian membeli belah yang lain.

2.0    Kepentingan e-Dagang


3.0    Tahap Penggunaan e-Dagang di Malaysia

Seperti yang kita ketahui rakyat Malaysia merupakan penyumbang atau pembeli terbesar yang menyumbang kepada peningkatan perniagaan e-dagang di negara ini. Berdasarkan ecommercemilo.com, Shoppu, projek e-pasaran pertama oleh AEON baru-baru ini menjalankan kajian pada awal tahun 2016. Hasil kajian di kalangan pelanggan AEON yang dijalankan pada tingkah laku membeli belah dalam talian membawa kepada penemuan bahawa 90% daripada pengguna AEON memilih membeli belah secara dalam talian (berdasarkan rajah di bawah). Ini secara tidak langsung, pengguna sudah biasa dan memilih untuk membeli secara online.
  
Rajah 1.0: Carta tingkah laku membeli belah hasil kajian yang dijalankan terhadap pelanggan AEON4

           Boleh dikatakan trend penggunaan e-dagang di Malaysia mula menampakkan perhatian bermula pada awal tahun 2010 di mana banyak butik-butik e-dagang tumbuh dan berkembang bagai cendawan selepas hujan seperti Sugarscarf, Calaqisya, Poplook, Topgirl dan FashionValet. Malah, jenama e-dagang gergasi yang cukup dikenali seperti FashionValet mengumpulkan hampir 400 jenama pakaian pelbagai jenama di bawah satu bumbung perniagaan e-dagang. Trend ini menjadi ikutan sehinggakan ada pereka pakaian terkenal mempercayai jenama ini untuk dijadikan “kedai” bagi memasarkan hasil rekaan meraka dengan harga yang mampu milik.

            Dengan pelbagai kajian yang dilakukan bagi membuktikan trend e-dagang di Malaysia semakin berkembang, disokong pula dengan kenyataan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM 2016) yang menggalakkan penggiat industri, termasuk pengendali perkhidmatan pos dan kurier utama, untuk menyokong keperluan komuniti e-dagang dengan mengeluarkan Antarmuka Pemprograman Aplikasi (API). Perkhidmatan dengan API boleh membantu meningkatkan pengalaman peniaga dan pengguna untuk kaedah lebih fleksibel menghantar data pelaksanaan masa nyata. Dengan lebih banyak API boleh diperoleh, ekonomi e-dagang akan mengukuhkan lagi, malah tumbuh lebih cepat kerana lebih ramai peniaga dan pengguna menggunakan platform pelaksanaan e-dagang. Malaysia berada pada titik infleksi pertumbuhan e-dagang dengan jualan runcit dalam talian pada kira-kira satu peratus berbanding 7.8 peratus di Eropah, China (7.2 peratus) dan Amerika Syarikat (5.8 peratus). Ini berdasarkan kenyataan oleh Ketua Pegawai Komunikasi, Datuk Mohd Ali Hanafiah Mohd Yunus.

           Berdasarkan Utusan Malaysia mengenai Potensi e-Dagang di Malaysia (31 Julai 2015), nilai e-dagang di Malaysia dijangka berkembang kepada kira-kira RM88 bilion pada 2016, berbanding RM53 bilion pada 2014. Unjuran itu berdasarkan 55 peratus (%) pengguna Internet di negara ini membeli-belah di atas talian menerusi pelbagai peranti selain penembusan jalur lebar isi rumah mencecah 70 peratus. Faktor lain yang menyumbang termasuk peningkatan pendapatan, perkembangan kad kredit dan debit serta kepercayaan masyarakat dalam mengiktiraf manfaat membeli-belah atas talian. Menyedari potensi sektor e-dagang, Astro Malaysia Holdings Berhad (Astro) melancarkan GO SHOP yang dikendalikan Astro GS Shop Sdn. Bhd. (Astro GS Shop), dengan kerjasama GS Home Shopping Inc.

          Trending medium perniagaan e-dagang yang sedia ada sekarang secara tidak langsung membuktikan bahawa trend e-dagang ini sedang berada di kemuncaknya. Pengguna memilih untuk membeli secara dalam talian dan ini menggalakkan lagi ekonomi dalam sektor perniagaan untuk berkembang pesat. Industri kecil dan sederhana (IKS) juga dilihat mampu untuk pergi jauh dan bersaing dengan perniaagn berskala besar dengan adanya perkhidmatan e-dagang. Jika dahulu untuk mencari kedai atau perniagaan IKS ini amatlah susah, tetapi dengan sekali klik di hujung jari, kesemuanya menjadi dekat dan mudah.

4.0    Cabaran/Halangan Penggunaan e-Dagang

            Walaupun penggunaannya semakin mendapat sambutan, namun terdapat juga cabaran serta halangan penggunaan e-dagang ini. Perlaksanaan sesuatu teknologi sudah tentu mempunyai cabaran baik di awal pengenalannya atau ketika ia sedang dilaksanakan. Boleh dikatakan teknologi yang baru ini amat bergantung kepada pihak yang bertanggungjawab dalam melaksanakan pengoperasian teknologi tersebut agar semua pihak dapat memanfaatkannya dan akhirnya dapat mencapai kejayaan dalam penggunaan sesebuah teknologi yang diingini.

Cabaran utama semestinya kemudahan akses internet. Mutu perkhidmatan jalur lebar di kawasan luar bandar masih di tahap rendah dan tidak memungkinkan bagi rakyat luar bandar untuk menikmati kemudahan e-dagang ini dengan sempurna tanpa bantuan internet. Situasi ini dapat dilihat di kawasan luar bandar terutama Sabah dan Sarawak. Kemudahan internet kini menjadi satu keperluan masyarakat keseluruhan, termasuk penduduk di luar bandar, sebagai alat untuk memperoleh ilmu pengetahuan, di samping menghubungkan komunikasi di seluruh pelusuk negara. Sudah lah kemudahan serba kekurangan, malahan harga bagi mendapatkan kemudahan internet mungkin agak mahal yang merencatkan pengguna untuk memanfaatkannya.

         Penipuan e-dagang juga menjadi salah satu cabaran bagi pengguna untuk menggunakan khidmat e-dagang dalam kehidupan seharian. Menurut akhbar Sinar Harian (2014), kes penipuan perdagangan elektronik (e-dagang) di negara ini semakin meningkat terutamanya yang membabitkan pembelian telefon bimbit, pakaian, tiket kapal terbang, pakej umrah, pakej percutian serta aksesori pakaian. Pelbagai medium digunakan oleh penjenayah e-dagang bagi menipu para pengguna. Sebagai contoh, pengguna telah membuat bayaran, namun barang yang dibeli tidak sampai. Bukan sahaja penipuan oleh peniaga, pengguna e-dagang sendiri kini juga terlibat dalam penipuan e-dagang. Memberi resit bayaran palsu menjadi salah satu cabaran buat peniaga e-dagang di Malaysia.

     Halangan seterusnya yang mungkin menjadi faktor yang merencatkan penggunaan e-dagang ialah ketidakyakinan pengguna dalam menggunakan kemudahan itu sendiri. Masih ada sesetengah pengguna yang tidak percaya kepada peniaga e-dagang ketika membeli barang kerana barang yang dikehendaki perlu dibayar terlebih dahulu dan barang akan dihantar kemudian. Mungkin mengikut logik akal pengguna, risiko untuk ditipu agak tinggi. Justeru pengguna memilih untuk pergi ke pasaraya-pasaraya dan mendapatkan barang yang dikehendaki. Pengguna memilih untuk memanfaatkan sistem konvensional sedia ada walaupun kemudahan sudah ada disebabkan halangan seperti ini.

5.0    Faktor-faktor Pendorong Penggunaan e-Dagang

Perniagaan e-dagang berkembang secara meluas di seluruh pelusuk dunia seiring dengan perkembangan pesat internet. Melalui perniagaan e-dagang, pembekal atau peniaga melantik ‘agen maya’ secara bebas kepada mana-mana pemilik atau webmaster laman web. Ini merupakan salah satu faktor yang mendorong perkembangan penggunaan e-dagang di Malaysia. Akses kepada internet yang mudah dan perkembangan jalur lebar kini memudahkan aktiviti perniagaan di jalankan dengan mudah, dan pantas. Dengan adanya internet, peniaga boleh berkomunikasi dengan pelanggan mereka tanpa sempadan. Komunikasi tanpa sempadan ini yang menjadikan perniagaan e-dagang lebih diminati oleh pelanggan kerana mereka bebas untuk bertanya mengenai produk yang mereka hendak beli tanpa berjalan ke pasaraya atau kedai-kedai.

Faktor kedua yang menjadi pendorong penggunaan e-dagang ialah menjimatkan masa. Melalui capaian yang dilakukan secara atas talian dapat menjimatkan masa. Ini adalah kerana e-Dagang memainkan peranan unik di dalam pembangunan PKS memandangkan pelanggan tidak perlu hadir ke kedai ataupun tempat perniagaan PKS untuk membuat pembelian barang sekadar menggunakan internet sahaja. (Azilahwati, Syaharizad, dan Nurazlen, 2014). Segala-galanya di hujung jari. Pesan sahaja, bayar, dan tunggu barang anda sampai di depan muka pintu. Sangat mudah dan menjimatkan masa pelanggan.

Faktor seterusnya ialah menjimatkan kos. Dengan membeli barang secara online, ia dapat menjimatkan kos pengangkutan untuk ke sesuatu tempat. Harga barangan juga akan menjadi lebih murah sekaligus menjadikan kos sara hidup menjadi lebih rendah. Oleh itu kecepatan penghantaran dan juga penerimaan barangan ataupun perkhidmatan sangat dititikberatkan. Maklumat produk yang lebih terkini dan rapi sentiasa dikemaskini dari masa ke semasa oleh pemilik blog atau penjual. Masyarakat umumnya sedia maklum bahawa e-dagang membolehkan pembeli untuk membandingkan produk dan harga yang ditawarkan oleh pesaing, yang mana ini secara tidak langsung telah mewujudkan monopoli dalam kalangan pembeli. E-dagang juga mengharapkan peningkatan usaha pemasaran masa dan juga penyingkiran orang tengah. Seandainya kesemua ini dapat diwujudkan maka harga barangan dan juga perkhidmatan akan menjadi lebih murah dan juga kompetitif.

6.0    Kesimpulan

Penggunaan E-dagang dijangka akan melonjak naik dari setahun demi setahun sesuai dengan meningkatan penerimaan IT di kalangan masyarakat, walau bagaimanapun di antara yang membelenggu penerimaan e-dagang secara lebih meluas di kalangan khalayak ramai ialah persepsi bahawa e-dagang masih tidak boleh dipercayai dari segi keselamatan dan kepercayaannya berbanding dengan cara-cara tradisional perdagangan.

            Perubahan teknologi di dalam sektor ekonomi seperti kewujudan industri pembuatan, pembinaan, perkhidmatan, peruncitan dan pertanian merupakan satu faktor kewujudan peluang-peluang perniagaan dimana pengenalan teknologi baru membolehkan pengeluaran dihasilkan pada kos yang lebih rendah dan membuka pasaran yang lebih luas. Selain daripada itu, sektor-sektor baru ini dapat dikembangkan dan sampai ke pengetahuan pengguan dengan mudah tanpa sempadan.

Dengan E-dagang sesebuah syarikat atau individu boleh melakukan transaksi jual dan beli dari dan di mana sahaja di dunia ini. Pra-syarat terpenting untuk menjalankan perniagaan dalam suasana yang menggunakan teknologi E-Dagang ini ialah pemilikan kelengkapan IT yang sesuai dan prasarana telekomunikasi yang membolehkan anda mengkases Internet.  Ini sudah tentunya bermula dengan sebuah komputer, modem dan talian telefon. Selain dari itu, kemudahan jalur lebar yang disediakan oleh penyedia servis jalur lebar seperti TM, Maxis, Celcom, dan syarikat telekomunikasi lain memainkan peranan penting dalam menggalakkan industri ini untuk berkembang maju. Dengan menyediakan pelan data yang mampu milik, kelajuan internet yang munasabah dengan harga mampu menggalakkan penyertaan lebih ramai peniaga dan pengguna dlm menggunakan e-dagang.

Dahulu mungkin membeli belah secara konvensional merupakan kaedah paling terbaik untuk mendapatkan barang yang dikehendaki, namun tidak lagi sekarang. Kita seharusnya mengikuti dan berjalan seiring dengan arus kemodenan supaya kelak tidak ketinggalan zaman. Penggunaan e-dagang sebenarnya memberikan banyak keuntungan jika dimanfaatkan dengan cara yang betul. Semua pihak boleh menikmati hasil dari faedah e-dagang dan memberi keuntungan atau “win-win situation” baik bagi peniaga dan pengguna.

Rujukan

1.    https://ms.wikipedia.org/wiki/Perdagangan_elektronik. Diakses pada 7 November 2016
6.    http://inturalibrary0.tripod.com/artikel/k-ekonomi.htm. Diakses pada 14 November 2016
11. http://www.ftsm.ukm.my/aj/prokomers/pic/definisi.htm. Diakses pada 20 November 2016



1 comment:

  1. Maklumat yang bagus di sini, saya ingin berkongsi dengan anda semua pengalaman saya yang cuba mendapatkan pinjaman untuk mengembangkan Perniagaan Pakaian saya di sini di Malaysia. Sungguh sungguh berat pada perniagaan saya yang turun kerana penyakit masa kecil saya kemudian ketika saya sembuh saya memerlukan dana untuk menetapkannya lagi untuk saya bermula jadi saya berjumpa Encik Benjamin seorang pegawai perunding pinjaman di Le_Meridian Funding Service Dia bertanya saya dari projek perniagaan saya dan saya beritahu dia saya sudah memiliki Satu dan saya hanya perlu pinjaman 200,000.00 USD dia memberi saya borang untuk mengisi dan saya juga dia meminta saya ID Sah saya dalam beberapa hari Mereka melakukan pemindahan dan pinjaman saya telah diberikan . Saya benar-benar ingin menghargai usaha itu juga cuba mendapatkan ini kepada sesiapa yang mencari pinjaman perniagaan atau isu kewangan lain untuk Menghubungi Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian Pada E-mel: lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com Dia juga boleh didapati di WhatsApp Hubungi: +1 -9893943740.

    ReplyDelete