1.0 Pengenalan e-Dagang
Elektronik Dagang atau juga dikenal
sebagai e-Dagang atau eDagang merupakan satu kemudahan perdagangan atau
perniagaan sesuatu produk atau servis dengan menggunakan kaedah jaringan
komputer seperti internet atau jaringan sosial dalam talian. Secara ringkas, boleh juga dikatakan ia satu
platform bagi seseorang peniaga untuk melakukan
aktiviti jual beli dalam talian, tidak kiralah dalam memasarkan produk
atau servisnya.
Menurut Wikipedia, Perdagangan elektronik atau e-dagang (Bahasa Inggerisnya
disebut sebagai E-commerce) merujuk kepada perniagaan atau perdagangan yang
menggunakan peralatan dan infrastruktur teknologi komunikasi dan maklumat
sebagai medium untuk tujuan komunikasi dan juga transaksi. Melalui konsep
e-dagang ini, masa kerja dan urusniaga menjadi lebih fleksibel, peniaga boleh
memiliki pertubuhan/pejabat maya atau hanya beroperasi di rumah, pasaran
perniagaannya adalah lebih meluas iaitu serata dunia dan ia berjalan 24 jam
tanpa henti.
Sejarah
kemunculan internet bermula pada era 60-an dan e-dagang juga berkembang sejak
itu, pada tahun 1969. Internet lahir pada tahun 1969 di Amerika iaitu kelompok
peneliti berhubungan dengan empat komputer di UCLA, Stanford Research Institut,
Universiti Utah dan Universiti California di Santa Barbara. Mereka telah
mencipta sebuah jaringan untuk berkomunikasi di antara satu sama lain yang di kenali
istilah ARPAnet (Advanced Research
Project Agency) yang mana merupakan salah satu bahagian keamanan Negara
Amerika Syarikat.
Selepas
tiga tahun, lebih dari lima puluh universiti telah berhubung bersama-sama dalam
jaringan (network), dan jaringan
komputer yang lain mulai muncul di sekitar negara masing-masing dan dunia.
Seiring dengan perkembangan ARPAnet, yang diikuti pula dengan kerjasama
jaringan antara kaum pendidik, dan eksperimen NASA mengenai jaringan komputer, jaringan ini mulai berhubung antara
satu sama lain, dan selepas itu muncul internet.
Dalam
konteks perniagaan, internet membawa impak transformasi yang menciptakan
paradigma baru dalam dunia perniagaan yang dikenali sebagai “Digital
Marketing”. Awal tahun 1990-an, perniagaan di internet mula berkembang pesat
mencapai jutaan pelanggan, maka muncul pula istilah baru “Electronic Commerce” atau lebih dikenali E-commerce. E-dagang merupakan sebuah sistem perniagaan yang
menggunakan kemudahan teknologi maklumat terutamanya telekomunikasi canggih.
Selain
itu, kaedah perdagangan dalam bentuk dalam talian ternyata amat murah dan mudah
dibandingkan dengan kaedah perdagangan yang dibuat secara konvensional dan
sekaligus mengurangkan keperluan kepada pengaliran wang tunai dan masa pembeli. Perdagangan elektronik moden biasanya
menggunakan World Wide Web (www) untuk
sekurang-kurangnya satu bahagian kitaran hidup transaksi walaupun ia juga boleh
menggunakan teknologi lain seperti e-mel.
Skop
e-dagang ini meliputi pelbagai pihak antaranya penjual, pelanggan, pembeli,
orang awam dan juga organisasi. perkembangan e-dagang ini bermula daripada
internet. Hal ini membuktikan penggunaan internet merevolusikan aktiviti
perdagangan menjadi aktiviti terpenting dalam mengutamakan perkembangan ekonomi
yang pesat dan maju. Kewujudan e-dagang juga berupaya melicinkan perjalanan
aktiviti perniagaan dan transaksi kewangan tidak mengira had dan sempadan.
Segala perhubungan dan penyebaran informasi perdagangan mencorakkan titik
penting dalam pengusaha mengembangkan dan memperluaskan penggunaan e-dagang
secara global.
E-dagang
dibahagikan kepada dua jenis utama iaitu di antara perniagaan dan perniagaan
dan yang keduanya di antara perniagaan dan pengguna. Jenis e-dagang yang
pertama iaitu di antara perniagaan dan perniagaan melibatkan transaksi di
antara dua atau lebih perniagaan atau syarikat di mana seringkali satu pihak
merupakan syarikat pembekal kepada satu pihak yang lain. Contohnya, pengeluar
pakaian sekolah berinteraksi dengan pasaraya seperti AEON atau Tesco dalam
proses memesan, menghantar dan membayar pesanan pakaian tersebut. Jenis
e-dagang seperti ini adalah proses/aktiviti seharian yang dijalankan oleh
pasaraya-pasaraya besar khususnya bagi memenuhi permintaan pelanggan dan
pengguna. Yang membezakannya mungkin dari segi platform dan laman web yang
digunakan untuk mengacara e-dagang tersebut.
Jenis
e-dagang yang kedua pula iaitu di antara perniagaan dengan pengguna pula
melibatkan transaksi di antara penjual akhir sesuatu produk itu misalnya sebuah
pasaraya yang menjual pakaian kepada pengguna terakhir ialah orang ramai yang
memesan dan memilih untuk membeli pakaian itu melalui sistem e-dagang.
Kebanyakan pasaraya sudah mula mengorak langkah mewujudkan sistem perniagaan
atas talian ini bagi memudahkan pelanggan membeli belah tanpa perlu menuju ke
premis perniagaan.
Dari
segi besarnya sesebuah transaksi itu, makanya jenis e-dagang yang pertama
memainkan peranan cukup penting dan paling banyak digunakan di Malaysia.
E-dagang jenis ini paling banyak manfaat kepada sesebuah syarikat kerana
melibatkan jumlah pesanan dan keuntungan yang besar. Namun, ini mungkin berubah
seiring dengan perkembangan internet dan jaringan sosial yang semakin
berkembang saban tahun. Masyarakat kini lebih memilih untuk menggunakan
jaringan e-dagang yang kedua kerana lebih memudahkan, menjimatkan masa dan
tidak memerlukan banyak pergerakan. Contohnya seperti membeli belah online di Lazada, Zalora dan rangkaian membeli belah yang lain.
2.0 Kepentingan
e-Dagang
3.0 Tahap Penggunaan e-Dagang di Malaysia
Seperti
yang kita ketahui rakyat Malaysia merupakan penyumbang atau pembeli terbesar
yang menyumbang kepada peningkatan perniagaan e-dagang di negara ini.
Berdasarkan ecommercemilo.com, Shoppu,
projek e-pasaran pertama oleh AEON
baru-baru ini menjalankan kajian pada awal tahun 2016. Hasil kajian di kalangan
pelanggan AEON yang dijalankan pada
tingkah laku membeli belah dalam talian membawa kepada penemuan bahawa 90%
daripada pengguna AEON memilih
membeli belah secara dalam talian (berdasarkan rajah di bawah). Ini secara
tidak langsung, pengguna sudah biasa dan memilih untuk membeli secara online.
Boleh dikatakan trend penggunaan e-dagang di Malaysia mula menampakkan perhatian bermula pada awal tahun 2010 di mana banyak butik-butik e-dagang tumbuh dan berkembang bagai cendawan selepas hujan seperti Sugarscarf, Calaqisya, Poplook, Topgirl dan FashionValet. Malah, jenama e-dagang gergasi yang cukup dikenali seperti FashionValet mengumpulkan hampir 400 jenama pakaian pelbagai jenama di bawah satu bumbung perniagaan e-dagang. Trend ini menjadi ikutan sehinggakan ada pereka pakaian terkenal mempercayai jenama ini untuk dijadikan “kedai” bagi memasarkan hasil rekaan meraka dengan harga yang mampu milik.
Dengan
pelbagai kajian yang dilakukan bagi membuktikan trend e-dagang di Malaysia
semakin berkembang, disokong pula dengan kenyataan oleh Suruhanjaya Komunikasi
dan Multimedia Malaysia (SKMM 2016) yang menggalakkan penggiat industri,
termasuk pengendali perkhidmatan pos dan kurier utama, untuk menyokong
keperluan komuniti e-dagang dengan mengeluarkan Antarmuka Pemprograman Aplikasi
(API). Perkhidmatan dengan API boleh membantu meningkatkan pengalaman peniaga
dan pengguna untuk kaedah lebih fleksibel menghantar data pelaksanaan masa
nyata. Dengan lebih banyak API boleh diperoleh, ekonomi e-dagang akan
mengukuhkan lagi, malah tumbuh lebih cepat kerana lebih ramai peniaga dan
pengguna menggunakan platform pelaksanaan e-dagang. Malaysia berada pada titik
infleksi pertumbuhan e-dagang dengan jualan runcit dalam talian pada kira-kira
satu peratus berbanding 7.8 peratus di Eropah, China (7.2 peratus) dan Amerika
Syarikat (5.8 peratus). Ini berdasarkan kenyataan oleh Ketua Pegawai
Komunikasi, Datuk Mohd Ali Hanafiah Mohd Yunus.
Berdasarkan Utusan Malaysia mengenai
Potensi e-Dagang di Malaysia (31 Julai 2015), nilai e-dagang di Malaysia
dijangka berkembang kepada kira-kira RM88 bilion pada 2016, berbanding RM53
bilion pada 2014. Unjuran itu berdasarkan 55 peratus (%) pengguna Internet di
negara ini membeli-belah di atas talian menerusi pelbagai peranti selain
penembusan jalur lebar isi rumah mencecah 70 peratus. Faktor lain yang
menyumbang termasuk peningkatan pendapatan, perkembangan kad kredit dan debit
serta kepercayaan masyarakat dalam mengiktiraf manfaat membeli-belah atas
talian. Menyedari potensi sektor e-dagang, Astro Malaysia Holdings Berhad
(Astro) melancarkan GO SHOP yang dikendalikan Astro GS Shop Sdn. Bhd. (Astro GS
Shop), dengan kerjasama GS Home Shopping Inc.
Trending medium perniagaan e-dagang yang
sedia ada sekarang secara tidak langsung membuktikan bahawa trend e-dagang ini
sedang berada di kemuncaknya. Pengguna memilih untuk membeli secara dalam
talian dan ini menggalakkan lagi ekonomi dalam sektor perniagaan untuk
berkembang pesat. Industri kecil dan sederhana (IKS) juga dilihat mampu untuk
pergi jauh dan bersaing dengan perniaagn berskala besar dengan adanya
perkhidmatan e-dagang. Jika dahulu untuk mencari kedai atau perniagaan IKS ini
amatlah susah, tetapi dengan sekali klik di hujung jari, kesemuanya menjadi
dekat dan mudah.
4.0 Cabaran/Halangan Penggunaan e-Dagang
Walaupun penggunaannya semakin
mendapat sambutan, namun terdapat juga cabaran serta halangan penggunaan
e-dagang ini. Perlaksanaan sesuatu teknologi sudah tentu mempunyai cabaran baik
di awal pengenalannya atau ketika ia sedang dilaksanakan. Boleh dikatakan
teknologi yang baru ini amat bergantung kepada pihak yang bertanggungjawab
dalam melaksanakan pengoperasian teknologi tersebut agar semua pihak dapat
memanfaatkannya dan akhirnya dapat mencapai kejayaan dalam penggunaan sesebuah
teknologi yang diingini.
Cabaran
utama semestinya kemudahan akses internet. Mutu perkhidmatan jalur lebar di
kawasan luar bandar masih di tahap rendah dan tidak memungkinkan bagi rakyat
luar bandar untuk menikmati kemudahan e-dagang ini dengan sempurna tanpa
bantuan internet. Situasi ini dapat dilihat di kawasan luar bandar terutama
Sabah dan Sarawak. Kemudahan internet kini menjadi satu keperluan masyarakat
keseluruhan, termasuk penduduk di luar bandar, sebagai alat untuk memperoleh
ilmu pengetahuan, di samping menghubungkan komunikasi di seluruh pelusuk
negara. Sudah lah kemudahan serba kekurangan, malahan harga bagi mendapatkan
kemudahan internet mungkin agak mahal yang merencatkan pengguna untuk memanfaatkannya.
Penipuan e-dagang juga menjadi salah
satu cabaran bagi pengguna untuk menggunakan khidmat e-dagang dalam kehidupan
seharian. Menurut akhbar Sinar Harian
(2014), kes penipuan perdagangan elektronik (e-dagang) di negara ini semakin
meningkat terutamanya yang membabitkan pembelian telefon bimbit, pakaian, tiket
kapal terbang, pakej umrah, pakej percutian serta aksesori pakaian. Pelbagai
medium digunakan oleh penjenayah e-dagang bagi menipu para pengguna. Sebagai
contoh, pengguna telah membuat bayaran, namun barang yang dibeli tidak sampai.
Bukan sahaja penipuan oleh peniaga, pengguna e-dagang sendiri kini juga
terlibat dalam penipuan e-dagang. Memberi resit bayaran palsu menjadi salah
satu cabaran buat peniaga e-dagang di Malaysia.
Halangan seterusnya yang mungkin
menjadi faktor yang merencatkan penggunaan e-dagang ialah ketidakyakinan
pengguna dalam menggunakan kemudahan itu sendiri. Masih ada sesetengah pengguna
yang tidak percaya kepada peniaga e-dagang ketika membeli barang kerana barang
yang dikehendaki perlu dibayar terlebih dahulu dan barang akan dihantar
kemudian. Mungkin mengikut logik akal pengguna, risiko untuk ditipu agak
tinggi. Justeru pengguna memilih untuk pergi ke pasaraya-pasaraya dan
mendapatkan barang yang dikehendaki. Pengguna memilih untuk memanfaatkan sistem
konvensional sedia ada walaupun kemudahan sudah ada disebabkan halangan seperti
ini.
5.0 Faktor-faktor Pendorong Penggunaan e-Dagang
Perniagaan
e-dagang berkembang secara meluas di seluruh pelusuk dunia seiring dengan
perkembangan pesat internet. Melalui perniagaan e-dagang, pembekal atau peniaga
melantik ‘agen maya’ secara bebas kepada mana-mana pemilik atau webmaster laman
web. Ini merupakan salah satu faktor yang mendorong perkembangan penggunaan
e-dagang di Malaysia. Akses kepada internet yang mudah dan perkembangan jalur
lebar kini memudahkan aktiviti perniagaan di jalankan dengan mudah, dan pantas.
Dengan adanya internet, peniaga boleh berkomunikasi dengan pelanggan mereka
tanpa sempadan. Komunikasi tanpa sempadan ini yang menjadikan perniagaan
e-dagang lebih diminati oleh pelanggan kerana mereka bebas untuk bertanya
mengenai produk yang mereka hendak beli tanpa berjalan ke pasaraya atau
kedai-kedai.
Faktor
kedua yang menjadi pendorong penggunaan e-dagang ialah menjimatkan masa. Melalui
capaian yang dilakukan secara atas talian dapat menjimatkan masa. Ini adalah
kerana e-Dagang memainkan peranan unik di dalam pembangunan PKS memandangkan
pelanggan tidak perlu hadir ke kedai ataupun tempat perniagaan PKS untuk
membuat pembelian barang sekadar menggunakan internet sahaja. (Azilahwati,
Syaharizad, dan Nurazlen, 2014). Segala-galanya di hujung jari. Pesan sahaja,
bayar, dan tunggu barang anda sampai di depan muka pintu. Sangat mudah dan
menjimatkan masa pelanggan.
Faktor
seterusnya ialah menjimatkan kos. Dengan membeli barang secara online, ia dapat menjimatkan kos
pengangkutan untuk ke sesuatu tempat. Harga barangan juga akan menjadi lebih
murah sekaligus menjadikan kos sara hidup menjadi lebih rendah. Oleh itu
kecepatan penghantaran dan juga penerimaan barangan ataupun perkhidmatan sangat
dititikberatkan. Maklumat produk yang lebih terkini dan rapi sentiasa
dikemaskini dari masa ke semasa oleh pemilik blog atau penjual. Masyarakat
umumnya sedia maklum bahawa e-dagang membolehkan pembeli untuk membandingkan
produk dan harga yang ditawarkan oleh pesaing, yang mana ini secara tidak
langsung telah mewujudkan monopoli dalam kalangan pembeli. E-dagang juga
mengharapkan peningkatan usaha pemasaran masa dan juga penyingkiran orang
tengah. Seandainya kesemua ini dapat diwujudkan maka harga barangan dan juga
perkhidmatan akan menjadi lebih murah dan juga kompetitif.
6.0 Kesimpulan
Penggunaan
E-dagang dijangka akan melonjak naik dari setahun demi setahun sesuai dengan
meningkatan penerimaan IT di kalangan masyarakat, walau bagaimanapun di antara
yang membelenggu penerimaan e-dagang secara lebih meluas di kalangan khalayak
ramai ialah persepsi bahawa e-dagang masih tidak boleh dipercayai dari segi
keselamatan dan kepercayaannya berbanding dengan cara-cara tradisional
perdagangan.
Perubahan teknologi di dalam sektor
ekonomi seperti kewujudan industri pembuatan, pembinaan, perkhidmatan,
peruncitan dan pertanian merupakan satu faktor kewujudan peluang-peluang
perniagaan dimana pengenalan teknologi baru membolehkan pengeluaran dihasilkan
pada kos yang lebih rendah dan membuka pasaran yang lebih luas. Selain daripada
itu, sektor-sektor baru ini dapat dikembangkan dan sampai ke pengetahuan
pengguan dengan mudah tanpa sempadan.
Dengan
E-dagang sesebuah syarikat atau individu boleh melakukan transaksi jual dan
beli dari dan di mana sahaja di dunia ini. Pra-syarat terpenting untuk
menjalankan perniagaan dalam suasana yang menggunakan teknologi E-Dagang ini
ialah pemilikan kelengkapan IT yang sesuai dan prasarana telekomunikasi yang
membolehkan anda mengkases Internet. Ini
sudah tentunya bermula dengan sebuah komputer, modem dan talian telefon. Selain
dari itu, kemudahan jalur lebar yang disediakan oleh penyedia servis jalur
lebar seperti TM, Maxis, Celcom, dan syarikat telekomunikasi lain memainkan
peranan penting dalam menggalakkan industri ini untuk berkembang maju. Dengan
menyediakan pelan data yang mampu milik, kelajuan internet yang munasabah
dengan harga mampu menggalakkan penyertaan lebih ramai peniaga dan pengguna dlm
menggunakan e-dagang.
Dahulu
mungkin membeli belah secara konvensional merupakan kaedah paling terbaik untuk
mendapatkan barang yang dikehendaki, namun tidak lagi sekarang. Kita seharusnya
mengikuti dan berjalan seiring dengan arus kemodenan supaya kelak tidak
ketinggalan zaman. Penggunaan e-dagang sebenarnya memberikan banyak keuntungan
jika dimanfaatkan dengan cara yang betul. Semua pihak boleh menikmati hasil
dari faedah e-dagang dan memberi keuntungan atau “win-win situation” baik bagi peniaga dan pengguna.
Rujukan
2. http://bloggeredagang16.blogspot.my/2016/02/sejarah-dan-evolusi-e-dagang.html.
Diakses pada 7 November 2016
3. http://www.sentiasapanas.com/2015/07/apa-sebenarnya-maksud-e-dagang.html#axzz4PTQbbjeS.
Diakses pada 7 November 2016
4. http://www.ecommercemilo.com/2016/03/malaysian-online-shopping-insights-2016-shoppu.html.
Diakses pada 9 November 2016
5. http://snowhazel1437.blogspot.my/2016/09/tahap-penggunaan-e-dagang-di-malaysia.html.
Diakses pada 14 November 2016
7. https://www.utusan.com.my/rencana/potensi-e-dagang-di-malaysia-1.118882.
Diakses pada 14 November 2016
8. http://www.sinarharian.com.my/bisnes/beri-tumpuan-e-dagang-1.379096.
Diakses pada 14 November 2016
9. http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2016&dt=1110&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_04.htm.
Diakses pada 17 November 2016
10. http://www.sinarharian.com.my/semasa/kes-penipuan-perdagangan-elektronik-meningkat-1.265781.
Diakses pada 17 November 2016
Maklumat yang bagus di sini, saya ingin berkongsi dengan anda semua pengalaman saya yang cuba mendapatkan pinjaman untuk mengembangkan Perniagaan Pakaian saya di sini di Malaysia. Sungguh sungguh berat pada perniagaan saya yang turun kerana penyakit masa kecil saya kemudian ketika saya sembuh saya memerlukan dana untuk menetapkannya lagi untuk saya bermula jadi saya berjumpa Encik Benjamin seorang pegawai perunding pinjaman di Le_Meridian Funding Service Dia bertanya saya dari projek perniagaan saya dan saya beritahu dia saya sudah memiliki Satu dan saya hanya perlu pinjaman 200,000.00 USD dia memberi saya borang untuk mengisi dan saya juga dia meminta saya ID Sah saya dalam beberapa hari Mereka melakukan pemindahan dan pinjaman saya telah diberikan . Saya benar-benar ingin menghargai usaha itu juga cuba mendapatkan ini kepada sesiapa yang mencari pinjaman perniagaan atau isu kewangan lain untuk Menghubungi Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian Pada E-mel: lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com Dia juga boleh didapati di WhatsApp Hubungi: +1 -9893943740.
ReplyDelete